ΒΑΡΒΑΡΑ ΤΕΡΖΑΚΗ
 
Επικοινωνία
Κινητά τηλέφωνα – βιβλιοθήκες τσέπης (Ελευθεροτυπία/The New York Times)

Με το Kindle της Amazon, οι αναγνώστες μπορούν να στριμώξουν εκατοντάδες βιβλία σε μια συσκευή μικρότερη ενός βιβλίου. Κάποιοι θα την ήθελαν ακόμα μικρότερη.

Πολλοί αναγνώστες που θέλουν να διαβάζουν τα βιβλία τους σε ηλεκτρονική μορφή ανακαλύπτουν ότι τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα παρέχουν αυτή τη δυνατότητα, δίνοντας μια εντελώς καινούργια έννοια στον όρο «ηλεκτρονικό βιβλίο».

Επιπλέον, εξοικονομούν έτσι 250 με 350 δολάρια που θα τους κόστιζε η αγορά ακόμα μιας συσκευής. «Αυτές οι ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης κοστίζουν ένα κάρο λεφτά και δεν κάνουν παρά μόνο ένα πράγμα», παρατηρεί η Κέισον Τατ, φαρμακοποιός, 37 χρονών από το Τέξας, η οποία αγοράζει για το Apple iPhone της 10 με 12 βιβλία το μήνα.

«Μου αρέσει να έχω μια συσκευή πολλαπλών χρήσεων, στην οποία να μπορώ συγχρόνως να βλέπω ταινίες και να ακούω μουσική», λέει. Η Amazon, η Barnes & Noble και άλλες μικρότερες εταιρείες έχουν κυκλοφορήσει προγράμματα ανάγνωσης βιβλίων μέσω iPhone και άλλων συσκευών κινητής τηλεφωνίας. Η μία στις πέντε νέες εφαρμογές που παρουσιάστηκαν για τα iPhone τον προηγούμενο μήνα αφορούσε τα βιβλία, αναφέρει η εταιρεία ερευνών Flurry, η οποία μελετά τις τάσεις στην αγορά κινητής τηλεφωνίας.

Όλη αυτή η κινητικότητα εγείρει, φυσικά, και ένα σημαντικό ερώτημα σχετικά με το μέλλον του ηλεκτρονικού βιβλίου, καθώς κανείς δεν ξέρει αν θα συνδεθεί τελικά με εξειδικευμένες συσκευές ανάγνωσης τύπου Kindle ή με συσκευές πολλαπλών χρήσεων όπως τα κινητά τηλέφωνα. Για την ώρα το λογισμικό ανάγνωσης κινητών τηλεφώνων δεν φαίνεται να επηρεάζει τη ζήτηση συσκευών ανάγνωσης. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών της εκδοτικής βιομηχανίας Codex Group, περίπου 1,7 εκατομμύρια άνθρωποι διαθέτουν πλέον μια τέτοια συσκευή και ο αριθμός τους ενδέχεται να φτάσει τα 4 εκατομμύρια μέχρι το τέλος της εορταστικής περιόδου.

Με βάση όμως στοιχεία της εταιρείας ερευνών IDC, υπάρχουν ήδη, μόνο στις ΗΠΑ, 84 εκατ. smartphones που μπορούν να εκτελέσουν τέτοιου τύπου εφαρμογές. Η Apple εχει πουλήσει περισσότερα από 50 εκατ. iPhones και iPod Touches, που και τα δύπ παίρνουν λογισμικό ανάγνωσης βιβλίων.

Η ίδια η Apple δεν θεωρεί το iPhone ως την απόλυτη συσκευή ανάγνωσης. Του χρόνου, ενδέχεται να φέρει νέες ανακατατάξεις στην αγορά του ηλεκτρονικού βιβλίου με την κυκλοφορία του νέου φορητού υπολογιστή της, που θα είναι μεγαλύτερος από ένα κινητό τηλέφωνο και θα περιλαμβάνει, κατά πάσα πιθανότητα, λογισμικό ανάγνωσης βιβλίων μαζί με άλλα προγράμματα που προορίζονται για τα iPhone.

Κάποτε, οι περισσότεροι άνθρωποι χλεύαζαν την ιδέα της ανάγνωσης ενός βιβλίου σε μια οθόνη 8 ή 9 εκατοστών. Σήμερα, όμως η ευκολία αποτελεί το πρωταρχικό κριτήριο για τους περισσότερους αναγνώστες.

Μολονότι το Kindle, το Reader και το  Nook της Barnes & Noble διαθέτουν οθόνες που καταναλώνουν ελάχιστη ενέργεια και είναι κοντά, ως προς το μέγεθος, στη σελίδα ενός μέσου χαρτόδετου βιβλίου, οι δυνατότητες τους, όπως το χρώμα των χαρακτήρων ή ή πρόσβαση στο Ιντερνετ, είναι πολύ περιορισμένες.

Ο Ίαν Φριντ, αντιπρόεδρος της Amazon, υπεύθυνος για το Kindle, λέει ότι οι πελάτες εξακολουθούν να αγοράζουν περισσότερα βιβλία για να διαβάζουν στο Kindle απ’ότι για τις εφαρμογές iPhone, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί σε στοιχεία.

«Η ανάγνωση σε μικρή οθόνη αποτελεί μια εντυπωσιακά καινούργια εμπειρία», υποστηρίζει ο Τζόζεφ Κόπελ, ιδρυτής της ScrollMotion, μιας νεοϋορκέζικης εταιρείας που έχει φέρει 25.000 ηλεκτρονικά βιβλία στο AppStore της Apple και έχει πουλήσει 200.000 αντίτυπα. Εταιρείες όπως οι ScrollMotion και BeamltDown πουλάνε βιβλία με τη μορφή μεμονομένων εφαρμογών, με αποτέλεσμα μυθιστορήματα όπως το «Λυκόφως» της Στέφανι Μέιερ να εμφανίζονται απευθείας στο AppStore. Η Amazon και η Barnes & Noble προσφέρουν αντίθετα λογισμικό ηλεκτρονικής ανάγνωσης, οπότε οι χρήστες αγοράζουν τα βιβλία μέσω του προγράμματος πλοήγησης στο τηλέφωνο ή τον υπολογιστή.

Οι εκδότες σπεύδουν τώρα να αναπτύξουν νέες μορφές βιβλίων για να καλύψουν τις ανάγκες των αναγνωστών που θα τα διαβάζουν μέσω κινητών τηλεφώνων – βιβλία που δεν θα λέιτουργούν με βάση τα σημερινά μονοδιάστατα κριτήρια.

Ο Τρέιβις Μπράιαντ, διευθυντής ψηφιακών προϊόντων μιας μικρής εκδοτικής επιχείρησης της Αλαμπάμα, της Keen Communications, δηλώνει ότι διαβάζει εκπληκτικά πολύ περιμένοντας σε διάφορες ουρές. Πρόσφατα, αναφέρει, διάβασε στο iPhone του ένα μπεστ σέλερ αλληγορικό χριστιανικό μυθιστόρημα, την «Καλύβα», καθώς και το ιστορικό μυθιστόρημα του Στιβ μπέρι «Ο Θησαυρός των Ναϊτών».

Παραδέχεται ωστόσο ότι το iPhone αν και βολικό, δεν εξυπηρετεί όλες τις ανάγκες του αναγνώστη. «Η τρίχρονη κόρη μου τρελαίνεται να σκαλίζει τα βιβλία μας», λέει ο κ. Μπράιαντ. «Θυμάμαι ότι κι εγώ έκανα το ίδιο με τα βιβλία των γονιών μου. Αν όλα βρίσκονται μέσα σ’ένα iPhone, τότε χάνεται η οπτική πρόκληση. Γι’αυτό κρατάμε τα ράφια μας γεμάτα».

Motoko Rich και Brad Stone

 

© 2007 - easyweb team