Ο Προυντόν
έλεγε πως «η ιδιοκτησία είναι κλοπή». Μήπως πρέπει να πούμε το ίδιο και για τη
φορολογία; Ο Γερμανός φιλόσοφος Πέτερ Σλότερνταϊκ προκαλεί για μια ακόμη φορά
χαρακτηρίζοντας το κράτος «το χέρι που παίρνει». «Κατ΄ αρχάς πρέπει να απαλλάξουμε τη λέξη “κλοπή” από την ηθική διάστασή της»,
λέει στο γαλλικό περιοδικό «Λε Πουέν» ο 62χρονος Σλότερνταϊκ. «Επικαλούμαι την
περίφημη φράση του Ρουσώ, “ο πρώτος που περιέφραξε ένα κομμάτι γης και σκέφτηκε
να πει:
αυτό είναι δικό μου, και βρήκε ανθρώπους αρκετά αφελείς για να τον πιστέψουν,
υπήρξε ο πραγματικός ιδρυτής της κοινωνίας των πολιτών”.
Υπάρχει συνεπώς μια προπατορική κλοπή, που μετέτρεψε τον κόσμο σ΄ ένα παζλ
κατοχών... Στη Βαυαρία, σχεδόν όλες οι όχθες των λιμνών είναι ιδιωτικές
ιδιοκτησίες: δεν μπορείς να κολυμπήσεις πουθενά ούτε να κάνεις βόλτα».
Συγγραφέας βιβλίων όπως τα «Κριτική του κυνικού λόγου», «Κανόνες για το
Ανθρωποπάρκο» και «Σφαίρες», ο Σλότερνταϊκ αναγνωρίζει πως η φορολογία έχει
σκοπό να αποκαταστήσει την αδικία της αρχικής κλοπής, άρα είναι μια
«αντι-κλοπή» ηθικά αποδεκτή- «τόσο αποδεκτή ώστε επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο!»,
όπως επισημαίνει. Όμως, «ενώ θεωρητικά το κράτος παίρνει μόνο για να δώσει,
μερικές φορές παίρνει για να πάρει. Το σύγχρονο κράτος δεν είναι ουδέτερο,
συντηρεί εκατομμύρια υπηρέτες του, των οποίων ουδέποτε ξεχνά τα συμφέροντα.
Αυτός είναι ο λόγος που ένας νεαρός Γάλλος στους δύο δεν ονειρεύεται την άγρια
και ελεύθερη ύπαρξη που ήθελαν οι σιτουασιονιστές, αλλά μια θέση στο Δημόσιο».
Ο Σλότερνταϊκ διευκρινίζει πως δεν καλεί επ΄ ουδενί σε εξέγερση «το χέρι που
δίνει», δηλαδή τους φορολογουμένους, και λέει πως παραμένει σοσιαλδημοκράτης,
όμως αποδέχεται «ορισμένα επιχειρήματα του φιλελεύθερου ρεύματος». Σήμερα,
επισημαίνει, η διαφορά ανάμεσα στο να είσαι αριστερός και το να είσαι δεξιός
είναι η διαφορά στο ποσοστό της φορολογίας- στην πρώτη περίπτωση σκέπτεσαι πως
μπορεί να φτάσει το 60%, στην άλλη πως το 35% είναι θεμιτό. «Ας είμαστε σαφείς:
ζούμε ήδη σ΄ έναν υπαρκτό ημι-σοσιαλισμό, αλλά συνεχίζουμε να μας υποσχόμαστε
έναν σοσιαλισμό στο μέλλον... Χάρη στη φορολογία, για πρώτη φορά στην Ιστορία
πληρώνουν οι πλούσιοι, δίνοντας κάθε χρόνο το μισό από το εισόδημά τους... Δεν
κουράζομαι να λέω ότι η προοδευτική φορολογία του εισοδήματος συνιστά τη
μοναδική ουσιαστική ηθική πρόοδο μετά τις Δέκα Εντολές».
Ο Γερμανός φιλόσοφος προτείνει στους πολίτες «να παραδεχθούν ότι το κράτος έχει
ανάγκη τα ποσά που εξασφαλίζει διά της ισχύος του, να αντικαταστήσουν στο μυαλό
τους τον καταναγκασμό με τον εθελοντισμό, και θα νιώσουν το γεγονός ότι οι
φόροι τους είναι δωρεές. Έτσι θα οικοδομήσουμε μια πραγματική κοινωνία των
πολιτών, στην οποία ο κοινωνικός δεσμός θα έχει σφυρηλατηθεί από τη
γενναιοδωρία αυτών που έχουν κάτι να δώσουν... Επείγει να ξανασκεφτούμε τον
κοινωνικό δεσμό με όρους δωρεάς».