Έθιμα που
ελάχιστα διατηρούνται στις μέρες μας με εξαίρεση το μαγιάτικο στεφάνι
Από τα πρώτα τραγούδια που μάθαμε
στο σχολείο κι έρχονται πάντα δοθείσης ευκαιρίας στα χείλη είναι εκείνο το
περίφημο «Ο Μάιος μας έφθασε εμπρός βήμα ταχύ...». Γιατί και η Πρωτομαγιά είναι
από τις προσφιλείς γιορτές, καθώς έχει και τη ρομαντική της πλευρά.
Έχει ταυτιστεί με την έξοδο στη
φύση που σήμερα ζει το μεγάλο της πανηγύρι της άνοιξης.
Ίσως να στερείται θρησκευτικού
περιεχομένου, αλλά για τους οικολόγους κυρίως η φύση δεν παύει να είναι μια
θρησκεία.
Κάποιες πηγές ομιλούν για πιθανό
κατάλοιπο προχριστιανικών δοξασιών που έχουν άμεση σχέση με τη γονιμότητα της
γης.
Πρωτομαγιά... Από τις ελάχιστες
γιορτές χωρίς θρησκευτικό περιεχόμενο που έχουν διατηρηθεί ως τις μέρες μας,
πιθανόν κατάλοιπο πανάρχαιων προχριστιανικών δοξασιών σχετικών με τη γονιμότητα
και την καρποφορία της γης.
Τα έθιμα της Πρωτομαγιάς που
ποικίλουν από τόπο σε τόπο, δεν είναι μοναδικό προνόμιο του ελληνικού λαϊκού
πολιτισμού. Διαβάζουμε στην ιστοσελίδα «Madata.gr» τα παρακάτω ενδιαφέροντα:
Στη Σουηδία, την Πρωτομαγιά οι
χωρικοί μαζεύουν πράσινα κλαδιά που τα αναρτούν στα σπίτια τους, ενώ τραγουδούν
τραγούδια που μιλούν για ευφορία και ευτυχία. Σε χωριά της Γερμανίας την 1η
Μαΐου ένα κλαδί στολισμένο με ταινίες (το Maibaum) τοποθετείται στην κεντρική πλατεία και γύρω του
στήνονται ξέφρενοι χοροί. Ακόμη εκλέγουν το πιο όμορφο κορίτσι του χωριού ως
Βασίλισσα του Μαΐου (Maikonigin), το οποίο και ντύνουν με κάτασπρο φόρεμα.
Ένα από τα πιο τυπικά έθιμα της
Πρωτομαγιάς, το μαγιάτικο κλαδί ή το στεφάνι, είναι πιθανόν να έχει τις ρίζες
του στην αρχαιότητα. Είναι γνωστό ότι στην αρχαία Ελλάδα τέτοια κλαδιά ή
στεφάνια τα χρησιμοποιούσαν πολύ συχνά. Δεν είναι υπερβολικό να πούμε ότι δεν
έλειπαν από καμιά σημαντική εκδήλωση του δημόσιου, ιδιωτικού ή θρησκευτικού
βίου. Επιπλέον είναι αξιοπρόσεκτο ότι η πιο σημαντική γιορτή ενός μήνα των
αρχαίων, του Θαργηλιώνος, που πάνω-κάτω αντιστοιχούσε με τον δικό μας Μάιο,
περιελάμβανε στα δρώμενά της την κατασκευή ενός κλαδιού ανάλογου με το
μαγιάτικο. Πιο συγκεκριμένα, στα Θαργήλια, γιορτή που έδωσε και το όνομά της σ’
ολόκληρο τον μήνα, σχημάτιζαν μια λατρευτική πομπή προς τιμήν του Ηλίου και των
Ωρών (Εποχών), που συντελούν τα μέγιστα στην ωρίμανση των καρπών. Στην πομπή
περιέφεραν ένα πράσινο κλαδί που μόλις είχε πετάξει φύλλα. Το τύλιγαν με
ταινίες και πάνω του κρεμούσαν σύκα, διάφορα ψωμάκια και μικρά φλασκιά γεμάτα
κρασί, λάδι και μέλι. Το κλαδί αυτό, η «ειρεσιώνη» των γραπτών πηγών, μοιάζει
εξαιρετικά με το πρωτομαγιάτικο στεφάνι, και αυτό μας το βεβαιώνει και το
γεγονός ότι σε παλιότερες εποχές το τελευταίο το έφτιαχναν όχι με άνθη αλλά με
κλαδιά οπωροφόρων δένδρων που έφεραν καρπούς και στα οποία αναρτούσαν κρεμμύδια
και σκόρδα.
Η Ψευδο-ηροδότεια βιογραφία του
Ομήρου μάς διασώζει και τα λόγια που τραγουδούσαν τα παιδιά, καθώς περιέφεραν
την «ειρεσιώνη»: «Ερχόμαστε στο σπίτι ενός πλούσιου νοικοκύρη. Αφήστε τις
πόρτες ανοιχτές, γιατί μπαίνει ο Πλούτος και μαζί του η Χαρά και η Ειρήνη. Να
‘ναι γεμάτα πάντα τα σταμνιά του και στη σκάφη του ζυμώματος το ζυμάρι να φουσκώνει
ψηλά. Ο γιος του σπιτιού να παντρευτεί, και η κόρη να υφάνει ένα πανώριο
υφαντό» (μτφρ. Ι. Κακριδή). Το καταστόλιστο αυτό κλαδί στο τέλος της γιορτής το
κρεμούσαν στις θύρες των ναών και των σπιτιών τους. Εκεί το άφηναν ώσπου να
ξεραθεί για να μπορεί να καεί και να αντικατασταθεί την επόμενη χρονιά από ένα
νέο.
Τα Θαργήλια ήταν κυρίως αγροτική
γιορτή. Στη διάρκειά της γινόταν προσφορά των πρώτων καρπών της νέας συγκομιδής
στους θεούς, ουσιαστικά ακάμωτων ακόμη, αφού τη γιόρταζαν πριν από τον θερισμό.
Με τέτοιες πράξεις ο άνθρωπος ήθελε να ευχαριστήσει το θείο για όσα του
πρόσφερε και να ζητήσει τη συνέχιση της εύνοιάς του. Ωστόσο το ότι
συμπεριλάμβανε στο πρόγραμμά της και μια σκοτεινή καθαρτήρια τελετή η όλη
γιορτή ήταν αφιερωμένη στον Απόλλωνα, τον θεό της κάθαρσης δείχνει ότι
ξεπερνούσε τον αγροτικό χαρακτήρα και προσέγγιζε ακόμη και τον χώρο της
μαγείας.
Πιο συγκεκριμένα, στη διάρκεια
της γιορτής επέλεγαν ένα ή δύο περιθωριακά άτομα, τους γνωστούς «φαρμακούς» ή
τα «καθάρματα» των πηγών και κτυπώντας και πετροβολώντας τα, τα απομάκρυναν ως
αποδιοπομπαίους τράγους έξω από τα όρια της πόλης τους. Μερικές φορές μάλιστα
αναφέρεται και θανάτωση των «καθαρμάτων» (=των θυμάτων της κάθαρσης!). Ο
καθαρμός ως προϋπόθεση για να είναι πλούσια η νέα σοδειά και γενικά για να έχει
επιτυχία κάθε νέα αρχή είναι πολύ γνωστός σε πρωτόγονες κοινωνίες και όχι
μόνον.
Το πράσινο κλαδί με τα φύλλα του
συμβόλιζε τη ζωή και την ανανέωσή της και υποτίθεται ότι χάριζε στον κάτοχό του
υγεία, καλή τύχη, ειρήνη, ευτυχία και ευφορία. Ανάλογο συμβολισμό πρέπει
πιθανόν να δούμε και στο πρωτομαγιάτικο στεφάνι, ο οποίος στις μέρες μας
δύσκολα μπορεί να ανιχνευτεί, αφού για μας το στεφάνι αυτό δεν αποτελεί ίσως
τίποτε περισσότερο από μια ωραία και εύοσμη άνθινη σύνθεση. Μπορεί οι αρχαίοι θεοί
και οι ειδωλολατρικές δοξασίες να έχουν από καιρό σβήσει, ωστόσο ορισμένα
δρώμενα που σχετίζονταν με αυτά εμφανίζουν αξιοθαύμαστη αντοχή στον χρόνο.
Αλλά δεν είναι μόνον το μαγιάτικο
κλαδί που βεβαιώνει για τη σχέση ανάμεσα στον προχριστιανικό και χριστιανικό
Μάιο. Σε πολλές χώρες που γνώρισαν ρωμαιοκρατία, όπως η Ελλάδα, υπάρχει μια
προκατάληψη για τον μήνα αυτόν, που γενικά θεωρείται μιαρός. Έτσι, π.χ.,
πιστεύουν ότι οι γάμοι που γίνονται στη διάρκειά του είναι καταδικασμένοι σε
αποτυχία. Το ίδιο ακριβώς συνέβαινε και στην αρχαία Ρώμη. Στην εποχή μας για
την αντίληψη αυτή προβάλλεται συνήθως η δικαιολογία ότι ο Μάιος δεν μπορεί να
είναι ευνοϊκός για τους νεόνυμφους αφού πρόκειται για μήνα κατά τη διάρκεια του
οποίου έχουν οργασμό οι συμπαθητικοί γάιδαροι! Ωστόσο ο αρχικός λόγος της
«απαγόρευσης» αυτής είναι πιθανότατα τα Λεμούρια (Lemuria), μια πένθιμη οικογενειακή γιορτή των Ρωμαίων,
που τη γιόρταζαν στις 9, 11 και 13 Μαΐου. Σύμφωνα με τις δοξασίες των αρχαίων
και όχι μόνον, τα πνεύματα των νεκρών επανέρχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα
στη γη και μπορούν να βλάψουν τους ζωντανούς. Έτσι η κάθε οικογένεια όφειλε να
φροντίζει για την περιποίηση και το καλόπιασμα των δικών της νεκρών. Ένας μήνας
που ήταν αφιερωμένος στον παγερό κόσμο των νεκρών σίγουρα δεν ήταν ο
καταλληλότερος για να ακουστεί ο υμέναιος, το γαμήλιο τραγούδι.
Και κάτι για το όνομα του μήνα
Μαΐου. Άλλοι το συσχετίζουν με το επίθετο majus (μεγαλύτερος), είτε αυτό αναφέρεται στον Δία είτε
στους συγκλητικούς που τιμούνταν τον μήνα αυτόν. Άλλοι όμως το συσχετίζουν και
με το όνομα της Μαίας, της μάνας του Ερμή, θεωρώντας την προσωποποίηση της γης,
της Μεγάλης Μητέρας όλων.
Πρωτομαγιά και Βυζάντιο
Τα βυζαντινά χρόνια στην
Κωνσταντινούπολη πραγματοποιούνταν ειδική τελετή στο Στάδιο της πόλης με την
παρουσία του αυτοκράτορα στη διάρκεια της οποίας ο λαός υποδεχόταν με ύμνους
τον ερχομό της άνοιξης.
Οι χρονογράφοι και οι ιστορικοί,
που κατέγιναν με την ιστορία της Eπτανήσου, διέσωσαν την περιγραφή των εθίμων της Πρωτομαγιάς από την
μεσαιωνική Κέρκυρα όπου ήταν αληθινή τελετουργία! Το νησί από το 1272 ως το
1386 έμεινε κάτω από την κυριαρχία των Aνδεγαυών, Γάλλων αρχόντων της Nεάπολης. Το νησί χωρίστηκε σε μερίδια, σε τιμάρια και τα μοιράστηκαν οι Iταλοί και Γάλλοι πολεμικοί αρχηγοί, που
βοήθησαν τους Aνδεγαυούς στην
κατάκτηση του νησιού. Ένα από τα τιμάρια αυτά ήταν και «των Aτσιγγάνων», γιατί όλοι οι Aτσίγγανοι, που ήταν τότε στην Kέρκυρα ήταν δούλοι της γης σ’ αυτό το
τιμάριο.
Ο Bαρώνος, που ήταν εξουσιαστής του τιμαρίου είχε το
δικαίωμα να φυλακίζει, να εξορίζει και να βασανίζει τους δούλους του Aτσιγγάνους. Οι Aτσίγγανοι, λοιπόν, κάθε πρώτη του Mάη έμπαιναν στην πόλη της Kέρκυρας όλοι μαζί. Mπροστά πήγαινε η σημαία με τα σήματα ευγενείας τουBαρώνου και ακολουθούσαν
μουσικά όργανα, φλογέρες και τύμπανα. Έφερναν μαζί τους από την εξοχή κι ένα
κορμό κυπαρισσιού, στολισμένο με πολύχρωμα λουλούδια, κορδέλες, μεταξωτά
μαντήλια, μπαμπάκι σε τούφες, κόκκινα αυγά του Πάσχα, κουκουνάρες, περιστέρια
και ορνίθια ζωντανά, φρούτα χρυσωμένα και κάθε τι που βγαίνει την άνοιξη. M αυτόν τον μεγαλόπρεπο «Mάη» πήγαιναν έξω από το μέγαρο του Bαρώνου και τον εγκωμίαζαν με στίχους. Την
επόμενη της Πρωτομαγιάς ο Bαρώνος
επιθεωρούσε τους δούλους του κι εισέπραττε από τον καθένα τους τον τιμαριωτικό
φόρο: 17 άσπρα και 2 όρνιθες για κάθε παντρεμένο και 1 χρυσό φλουρί για τον
σημαιοφόρο.
Μερικά από τα πρωτομαγιάτικα αυτά
εξακολουθούν και σήμερα στην Kέρκυρα. Bέβαια, σήμερα
δεν υπάρχουν «τιμάρια» και δούλοι της γης... Mα σε πολλά χωριά διατηρείται ακόμα και σήμερα το
έθιμο του στολισμένου κυπαρισσιού. Εξακολουθούν και σήμερα οι χωρικοί να
στολίζουν ένα κυπαρίσσι με κίτρινα, κόκκινα και πολύχρωμα λουλούδια, με
κορδέλες, με χρωματιστά μαντήλια και να το περιφέρουν στα σπίτια και «να λένε
το «Mάη».
Εύα Λαδιά |