Η ιστορία δεν τέλειωσε. Δεν τελειώνει. Τώρα όμως η ιστορία
εκδηλώνεται ως κρίση, διαρκής, αμείλικτη, σφοδρή, και επιπλέον
εκδηλώνεται επί των κεφαλών μας, σαρώνοντας ρουτίνες βίου και νοητικά
εργαλεία. Ημασταν απροετοίμαστοι πολλαπλώς, αλλά και ποιος δεν ήταν σε
Ευρώπη και ΗΠΑ; Ελαχε στην Ελλάδα όμως να είναι ο πρώτος κρίκος που
σπάει.
Ας υποθέσουμε τώρα, βάσιμα δυστυχώς, ότι η κρίση θα
διαρκέσει - ίσως μια γενιά. Πώς θα επιζήσουμε; Τα τελευταία δύο χρόνια,
αν μη τι άλλο αποκτήσαμε την πικρή γνώση ότι λύσεις ανώδυνες δεν
υπάρχουν, μάθαμε επίσης ότι από την πολιτική τάξη που οδήγησε σε παρακμή
το κράτος και τους θεσμούς, δεν έχουμε να ελπίζουμε τίποτε, ειμή μόνον
την εξαφάνισή της. Αρα; Η κοινωνία, οι πολίτες, πρέπει να αναλάβουν
την ευθύνη του βίου τους και της οργάνωσής του. Επειδή μάλιστα η κρίση
έχει καινοφανείς χαρακτήρες και επειδή δεν υπάρχουν διεθνείς αναφορές
ή, έστω, εύκολα παραδείγματα, οι απαιτήσεις είναι ακόμη υψηλότερες:
απαιτείται να επινοήσουμε νέα εργαλεία για να κατανοήσουμε και να
αντιμετωπίσουμε την κρίση.
Η δυστυχία μας, υπό όρους, είναι και
ιστορικό πλεονέκτημα: εφόσον ο μετασχηματισμός είναι global και εφόσον
εκδηλώνεται πρώτα στη δική μας αυλή, η κατανόηση και αντιμετώπισή του
μπορεί να μας προσφέρει ένα χρονικό πλεονέκτημα· ναι μεν είμαστε οι
πρώτοι που πληττόμεθα, αλλά ίσως να είμαστε και οι πρώτοι που θα
εξέλθουμε από την κρίση με γνώση και ορμή.
Κατά τούτο και εφόσον
ξεπεράσουμε εγκαίρως το σοκ και τον φόβο, εφόσον δεν διαρραγεί ανέκκλητα
ο κοινωνικός ιστός, οι εγχώριες διεργασίες, νοητικές και πρακτικές,
για την υπέρβαση της κρίσης και την εύρεση νέας ισορροπίας, θα είναι
πολύτιμες για όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα μπορεί πράγματι να αποβεί
εργαστήριο του μέλλοντος, όχι όμως προς την κατεύθυνση της δυστοπίας που
βιώνουμε τώρα, αλλά προς την κατεύθυνση μιας άλλης ευτοπίας, ενός
άλλου μοντέλου ευημερίας που θα οικονομεί πιο σοφά τους φυσικούς και
ανθρωπογενείς πόρους. Για να φτάσουμε όμως στη φωτεινή θύρα, που τη
φανταζόμαστε τώρα μακριά, οφείλουμε καταρχάς να συγκλίνουμε και να
ενώσουμε δυνάμεις. Και να δούμε τους εαυτούς μας με τόλμη και παρρησία,
αφήνοντας πίσω ναρκισσιστικές διαφορές και παλαιές ιδεολογίες·
απαντώντας επίσης αποφασιστικά στα κυνικά ιδεολογήματα του καταστροφικού
καπιταλισμού, τα οποία αυτοπροβάλλονται ως μόνη εναλλακτική.
Η
δράση, η vita activa, η αποτελεσματικότητα δεν αποκλείουν τη σκέψη·
μάλιστα η σκέψη είναι η διαρκής τους προϋπόθεση. Μαζί με τη δράση,
ξανασκεφτόμαστε λοιπόν τους εαυτούς μας, ως προς την παράδοση, τη
λησμονημένη ή υπερερμηνευμένη και αποχυμωμένη, και ως προς το ρευστό
παρόν, ξανασκεφτόμαστε τις γεωπολιτικές μας δυνατότητες, τις τώρα
παραμερισμένες λόγω φόβου και αυτοϋποτίμησης, ξανασκεφτόμαστε την
ευρωπαϊκή μας μοίρα. Ας γυρίσουμε τη φόδρα: Αν δεν νοείται Ελλάδα εκτός
Ευρώπης, πώς άραγε νοείται Ευρώπη χωρίς Ελλάδα; Και ας το θέσουμε όχι
μόνο πολιτισμικά, που ήδη είναι σημαντικό, αλλά και γεωπολιτικά και
γεωοικονομικά· η Ελλάδα συνεισφέρει μοναδικά πλεονεκτήματα στην Ευρώπη.
Ετσι πρέπει να συζητάμε με τους συνευρωπαίους μας: στέλνοντάς τους
αληθινή πληροφορία, αληθή αισθήματα, ειλικρινείς πρωτογενείς σκέψεις.
Διότι η δεινή μοίρα τώρα μας αναγκάζει να υπερασπισθούμε την Ελλάδα για
να την παραλάβουμε σώα και ανακαινισμένη, λειτουργική σε νέα ιστορικά
συμφραζόμενα· αυτός ο αγώνας, και η εμπειρία της διάσωσης-ανακαίνισης θα
είναι η ελληνική κληρονομιά προς την Ευρώπη για τη δική της
ανάκαμψη-ανακαίνιση. Βοηθώντας τους εαυτούς μας, βοηθάμε και την Ευρώπη.
Γι’
αυτό έχει τεράστια σημασία: Τι θα υπερασπισθούμε και τι θα διασώσουμε;
Την κοινωνία και τη δημοκρατία, πρωτίστως, έτσι όπως νοηματοδοτήθηκαν
και βιώθηκαν από τους ευρωπαϊκούς πληθυσμούς κατά τη μεταπολεμική
περίοδο, τη μακρότερη περίοδο ειρήνης, δημοκρατίας και ευημερίας σε όλη
την ιστορία της ηπείρου. Αυτά τα ιστορικά επιτεύγματα δοκιμάζονται τώρα
βάναυσα, από τη δικτατορία των αγορών, ξεκινώντας από τους αδύναμους
κρίκους της ευρωπεριφέρειας.
Σε ό,τι αφορά την εγχώρια σκληρή
μοίρα: Ο πιο αμείλικτος εχθρός είναι ο χρόνος, έως ότου αναδειχθεί
σύμμαχος. Ο χρόνος του πακέτου διάσωσης είναι πανάκριβα αγορασμένος,
έχει υποθηκευτεί το κοινωνικό κράτος και δοκιμάζεται ήδη η δημοκρατική
ομαλότητα. Αρα όλες οι δράσεις είναι επείγουσες - όχι όμως και
αστόχαστες. Επί του πεδίου διερωτήσεων τίθενται πλέον στρατηγικά
ερωτήματα, τα οποία οι δημοκρατικοί πολίτες και οι διανοούμενοι τα
προσπερνούσαν ακόπως ή απλώς ιδεολογούσαν. Ποιο είναι το περιεχόμενο του
ευρωπαϊσμού ως ιδεολογίας; Ποια η σχέση του λαϊκού με τον λαϊκισμό;
Ποια η σχέση του εθνικού με το κοινωνικό; Τι σημαίνει απώλεια της
εθνικής κυριαρχίας; Εγγυάται τα σύνορα της Ελλάδας η Ε.Ε.; Σε ποια
δημοκρατική νομιμοποίηση στηρίζεται ο ευρωπαϊκός φεντεραλισμός; Πώς
υποτάσσεται η χρηματοπιστωτική βιομηχανία στις πολιτικές κοινωνίες και
τα δημοκρατικά κράτη; Τι είδους πολιτικό υποκείμενο είναι η πολλαπλώς
πληττόμενη μεσαία τάξη;
Αυτά τα ερωτήματα ζητούν επειγόντως
απαντήσεις, προκειμένου να μείνουμε όρθιοι, μέρος της Ευρώπης, μέρος του
Πρώτου Κόσμου. Και πρέπει να τις δώσουμε εμείς τις απαντήσεις,
βασιζόμενοι καταρχάς στις δικές μας δυνάμεις, στο δικό μας think tank.
Υπάρχουν; Μια πρωτοβουλία διανοουμένων που παρακολούθησα την περασμένη
εβδομάδα, η πολυσυλλεκτική, πλουραλιστική «Κίνηση για την υπεράσπιση της
κοινωνίας και της δημοκρατίας» (koindim.eu), μου γέννησε την ελπίδα
ότι υπάρχουν οι αναγκαίες πνευματικές και ψυχικές δυνάμεις. Δεν
συμφωνούν σε όλα, ευτυχώς, αλλά συγκλίνουν σε μια ελάχιστη βάση: η
κρίση να συζητηθεί, να κατανοηθεί και να ξεπεραστεί χωρίς προϊδεασμούς,
χωρίς εμφυλιοπολεμικές κραυγές, χωρίς βόμβες τρομολαγνείας και φοβικά
σύνδρομα.
Ο χρόνος πιέζει. |