ΠΑΝΤΑΓΚΑΡ,
Ινδία – Οι αίθουσες διδασκαλιάς του δημοτικού σχολείου της Ναγκλα και
των άλλων 1,500 ακόμα σχολείων του ινδικού κρατιδίου του Ουταραχάντ
έχουν μετατραπεί σε εργαστήρι μιας εκπαιδευτικής προσέγγισης ασυνήθιστηςγια τα ινδικά δεδομένα.
Αντί να μαθαίνουν και να εξετάζονται απο μνήμης αποστήθιση αποσπασμάτων των κειμένων οι μαθητέςγράφουν
τις δικές τους ιστορίες.Και ακολουθούν ανεξάρτητα προγράμματα όπως αυτο
για το οποίο μαθητές της πέμπτης τάξης πήραν προ΄σφατα συνεντεύξεις απο
διοργανωτές θρησκευτικών εκδηλώσεων κι έπειτα παρουσίασαν γραπτά και
προφορικά τα συμπεράσματα τους.
Μπορεί
αυτά σε άλλες χώρες νς θεωρούνται τετριμμένα.στην Ινδία όμως όπου η
δημόσια εκπαίδευση βασίζεται απο παλιά στην απομνημόνευση γεγονότων και
στοιχείων που οι μαθητές καλούνται να αναπαράγουν για τις σκληρές
εξετάσεις του τέλους του έτους και στις οποίες πολλοί αποτυγχάνουν
αποτελούν μια αληθινή επανάσταση.
Το
πρόγραμμα το οποίο εχει ξεκινήσει εδώ και πέντε χρόνια για τη βελτίωση
της ινδικής εκπαίδευσης χρηματοδοτείται απο έναν απο τους πλουσιότερους
ανθρώπους της χώρας τον Αζίμ Πρεμτζί πρόεδρο του γίγαντα της
πληροφορικής «Γουίπρο».Ειδικοί σε θέματα εκαπίδευσης του Ιδρύματος Αζίμ
Πρεμτζί βοηθάνε στην εκπαίδευση των δασκάλων με στόχο την αλλαγή του
τρόπου διδασκαλίας και εξέτασης των μαθητών.
Ο
Πρεμτζί 65 χρονών λέει οτι δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό για την
Ινδία αν θέλει να εκπληρώσει τις δυνατότητες που έχει ως αναδυόμενος
οικονομικός γίγαντας.Το γεγονός οτι ο πληθυσμός της Ινδίας είναι τόσονέος-
περίπου 500 εκατομ. άνθρωποι δηλαδή το 45% του συνόλου είναι 19 χρονών
και κάτω – καθιστά τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος μια απο τις
πιο επείγουσες προκλήσεις για τη χώρα.
Εκτός
Ινδίας πολλοί θεωρούν τη χώρα φυτώριο εξειδικευμένων επαγγελματιών.Στο
εσωτερικό όμως όλοι συμφωνούν οτι δεν εχει επενδύσει αρκετά στην
εκπαίδευση.
Τα
τελευταιά πέντε χρόνια οι κυβερνητικές δαπάνες για την εκπαίδευση
αυξήθηκαν σημαντικά στα 83 δις. δολάρια πέρυσι οταν λίγα χρο΄νια
νωρίτερα δεν δινόταν ούτε τα μισά.Τα σχολεία προσφέρουν πλέον δωρεάν
γεύματα αυξάνοντας αισθητά τον αριθμο΄των εγγεγραμμένων στο 90%.
Αλλά
τα περισσότερα ινδικά σχολειά εξακολουθούν να έχουν χαμηλές
αποδόσεις.Σχεδόν οι μισοί μαθητές της πέμπτης τάξης δεν είναι σε θέση να
διαβάσουν ενα απλό κείμενο σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η μη
κερδοσκοπική οργάνωση Πραθάμ σε 13,000 επαρχιακά σχολειά.Και μόνο το ενα
πέμπτο αυτών των μαθητών μπορούν να λύσουν ενα απλό πρόβλημα
διαίρεσης.Οι περισσότεροι μαθητές εγκαταλείπουν το σχολείο πρίν φτάσουν
στο λύκειο.
Αυτές
οι στατιστικές έρχονται σε έντονη αντίθεση με εκείνες της Κίνας,όπου η
κυβερνιτική προτεραιότητα στην εκπαίδευση εχει επιτύχει ενα ποσοστό
αλφαβητισμού της τάξης του 94% έναντι 64% στην Ινδιά.
Ο
Πρεμτζί ειπε οτι σκόπευε να επηρρεάσει πολλά περισσότερα παιδία απο όσα
εαν άνοιγε ιδιωτικά σχολεία- αυτό δηλαδή που κάνουν οι περισσότεροι
πλούσιοι φιλάνθρωποι.Εκείνος όμως επέλεξε απο μια περιουσία που σύμφανα
με το Forbes
φτάνει τα 18 δις δολάρια να δώσει μετοχές αξίας 2 δις. δολαρίων στο
ίδρυμα που φέρει το όνομα του.Η τελευταία αυτη δωρεά χρησιμοποιήθηκε για
τη δημιουργία ενός νέου πανεπιστήμιου στη Μπαγκαλόρ και για την
επέκταση και διάδοση προγγραμμάτων σαν αυτο΄που εφαρμόζεται στην
Ουταρακχαντ και σε κάποιες άλλες περιοχές.Ο στόχος είναι να υοθετηθούν
απο το 50% των συνολικά 626 σχολικών περιφεριών της χώρας.
Το
εύρος και οι στόχοι των προσπαθειών που καταβάλει ο Πρεμτζί είναι
πρωτοφανή σε σχέση με τις άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες στη χώρα λένε οι
ειδικοί σε θέματα φιλαναθρωπίας.
«Αυτό
δεν έχει ξαναγίνει ούτε απο οργανισμούς ούτε απο μη κερδοσκοπικές
οργανώσεις» λέει ο Τζαγίαντ Σίνχα .Το δίκτυο Ομιντιάρ είναι η
φιλανθρωπική επενδυτική επιχείρηση που δημιουργήθηκε απο τον ιδρυτή του ebay Πιερ Ομιντιάρ.
Στη
σχολική περιφέρεια της Νάγκλα η ελλιπής χρηματοδότηση είναι
εμφανής.Αλλά εξίσου εμφανείς είναι και οι οάσεις που δημιουργούνται χάρη
στις προσπάθειες σαν αυτή του Ιδρύματος Πρεμτζί.
Ο Σουρτζιτ Σακροβάρτι μαθητής του λυκείου τελείωσε το γυμνάσιο στη Νάγκλακαι εξακολουθεί να επισκέπτεται συχνά το παλιό του σχολειό.Ο Σουρτζίτ ονειρεύεται να γίνει ποιητήςκαι στιχουργός .»Οι δάσκαλοί μου εδώ μου έδωσαν τόσα κίνητρα για να αρχίσω να γράφω» λέει.
Ένας
απο αυτούς ο Πραντίπ Παντεί, μοιράζεται τα εύσημα με το ίδρυμα Πρεμτζί
και την υποστήριξή του στην ανάπτυξη αυτων των νέων τεστ.
«Παλία
είχαμε μια σαφή εικο΄να των απαντήσεων και το παιδί έπρεπε να δίνει την
απάντηση που είχαμε στο μυαλό μας «λέει. »Δεν μπορούμε όμως να
συνεχίσουμε να κάνουμε τα ίδια με αυτά που κάναμε παλιά και να μην
βοηθήσουμε τα παιδία να μάθουν καινούργια πράγματα.»
Vikas Bajaj
|