Σε συνέντευξή του στην «Ρεπούμπλικα» ο γάλλος κοινωνιολόγος Αλέν Τουρέν υποστηρίζει ότι οι γυναίκες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα κατά της καταπίεσης, κατ' αρχάς γιατί βρίσκεται σε κρίση το μοντέλο των ανδρών. Οι άνδρες έχουν εξαντλήσει την ικανότητά τους να οραματίζονται έναν καινούργιο κόσμο, πιο δίκαιο και πιο ανθρώπινο, και αυτό που εκπροσωπούν είναι πλέον ξεπερασμένο. Οι γυναίκες μετατρέπονται σε κινητήρια δύναμη μιας (απόπειρας) πολιτικής αλλαγής, γιατί είναι ακόμα ικανές να οραματιστούν ένα διαφορετικό κοινωνικό μοντέλο, πιο σύγχρονο, καταλληλότερο για την εποχή μας απ' ό,τι το πεπαλαιωμένο μοντέλο των ανδρών. Η διαφοροποίηση μεταξύ μιας διαμαρτυρίας γένους θηλυκού και μιας διαμαρτυρίας γένους αρσενικού είναι σύμφωνα με τον Τουρέν λανθασμένη. Ο γάλλος κοινωνιολόγος θεωρεί πως δεν υπάρχει μια προκαθορισμένη «ψυχολογία των γυναικών» που να μας επιτρέπει να μιλήσουμε για μια «φυσιολογική» διαφορά μεταξύ των δύο φύλων. Τα χαρακτηριστικά αυτού του παγκόσμιου κινήματος διαμαρτυρίας στο οποίο πρωταγωνιστούν γυναίκες είναι αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης κοινωνικής δομής.
Αυτό που έχει σημασία και διαφοροποιεί τις γυναίκες από τους άνδρες δεν είναι τόσο το φύλο τους, όσο οι διαφορετικές εμπειρίες των οποίων είναι φορείς. Ηταν για αιώνες κλεισμένες στην ιδιωτική σφαίρα. Η σχετικά πρόσφατη έξοδός τους στον δημόσιο χώρο σηματοδοτεί πέρα από το τέλος μιας πασιφανούς απουσίας, την ανάδειξη ενός πρωτόγνωρου ενδιαφέροντος για τη δημόσια σφαίρα. Οντας αποκλεισμένες για τόσο μεγάλο διάστημα από τα κοινά, οι γυναίκες είναι γεμάτες πάθος για δράση και αλλαγή. Η πραγματική δύναμή τους βρίσκεται σύμφωνα με τον Τουρέν στην ικανότητα που διαθέτουν να συμφιλιώνουν τη δημόσια σφαίρα με την ιδιωτική. Τα αιτήματά τους είναι καθολικά. Και αν οι άνδρες επιμένουν να είναι επαναστατικοί, οι γυναίκες επιλέγουν να είναι δημοκρατικές. Οντας από τα πρώτα θύματα όλων των δικτατοριών, όλων των κακοποιήσεων και των αδικιών, οι γυναίκες έχουν περισσότερους λόγους να θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο. Οχι μόνο για τον εαυτό τους, αλλά για όλους τους ανθρώπους.
|